Här finner du svar på de vanligaste frågor vi får. Finns det något annat du undrar över, tveka inte att höra av dig!

Vanliga frågor – FAQ
När ni säljer hos oss betalar ni avgifter först om ett föremål blir sålt. Våra avgifter innefattar: Försälningsprovision mellan 5-21,5% beroende på kategori och föremål, försäkringsavgift på 1,25% samt en slagavgift på 80kr. Samtliga avgifter är inklusive moms.
För föremål som inte hämtas ut inom tid, debiteras förvaringskostnad om 50 kr per föremål och kalenderdag (inkl moms).
Första steget är att värdera era föremål. Det kan ni göra genom att skicka bilder i vårt formulär online eller via mail. Det går även bra att komma förbi med föremålen till vår lokal i Malmö eller boka ett hembesök.
Här kan ni se en överblick över hur försäljning hos oss går till: Hur går det till?
Föremål som inte har blivit sålda skall avhämtas av inlämnare senast fem dagar efter auktionens slut. För föremål som inte har blivit sålda och inte avhämtats inom föreskriven tid, debiteras en förvaringskostnad om 50 kr per kalenderdag (inkl moms).
Skulle föremålet inte vara avhämtat inom 14 dagar efter att inlämnaren har anmanats att hämta föremålet, äger Garpenhus Auktioner rätt att sälja föremålet i enlighet med reglerna i lagen om näringsidkarens rätt att sälja ej avhämtade föremål.
För osålda föremål ej avhämtat inom avtalad tid, ansvaras ej.
Ja, det är möjligt. Detta kallas för ett bevakningsbud. Utifrån vår erfarenhet och kunskap rekommenderar vi bevakningsbud.
Ja, för att kunna lägga bud på ett föremål behöver man skapa ett konto hos Auctionet.
För in- och utlämning av föremål gäller följande öppettider:
Måndag……………………………13:00-18:00
Tisdag……………………………..13:00-17:00
Onsdag…………………………….13:00-17:00
Torsdag……………………………13:00-17:00
Fredag……………………………..13:00-16:00
Dag före helgdag……………….13:00-15:00
Lördag-söndag………………….Stängt
Helgdagar…………………………Stängt
Köparen av varor på onlineauktioner har enligt distansköpslagen rätt till att ångra sig två veckor efter att de mottagit varan. Köpare har även rätt att reklamera varan om beskrivningen skulle visa sig vara felaktig.
Vi utgår från följande terminologi:
”Anders Zorn (1860-1920)” = Enligt vår uppfattning ett verk av konstnären.
”Anders Zorn, tillskriven” = Enligt vår uppfattning troligen ett verk av konstnären.
”Anders Zorn, hans krets” = Enligt vår uppfattning ett verk utfört i konstnärens stil men från senare tid.
”Anders Zorn, efter” = Enligt vår uppfattning en kopia av ett verk av konstnären.
I katalogiseringen av en målning beskrivs och värderas inte konstverkets ram. Undantag kan dock ske i de fall då ramen är tillverkad av en känd rammakare. Om ett objektnummer består av flera delar, anges detta inom parentes sist i rubriken (4).
Enligt lagen (1960:729) om upphovsrätt till konstnärliga verk utgår en avgift för vidareförsäljning av konstverk och brukskonst, vilka ej framställts i flera identiska exemplar. Avgiften utgår med 5% av det klubbade priset (dvs priset utan avgifter) på föremål som säljs för över 2 625 kronor (2023) och tillfaller konstnären eller dennes efterlevande intill utgången av det 70:e året efter konstnärens död. Objekt som kan innefattas av upphovsrätt är markerat med ett ”Upphovsrätt = JA” vid beskrivningen av objektet.
För mer information om upphovsrätt besök: Bildupphovsrätt
Ni skall kunna känna Er trygg när Ni lämnar in föremål till oss. Därför har vi ett samarbete med Markel International Sweden. Inlämnat föremål är från mottagandet hos Garpenhus Auktioner försäkrat mot skada i samband med inbrott, brand, vattenskada, stöld samt bräckage i Garpenhus Auktioners lokaler intill värde motsvarande bevakningspris minus provision.
Har föremålet sålts på auktion uppgår försäkringsvärdet till klubbat belopp minus provision.
Har ni fler frågor kring hur det går till att köpa på auktion? Fler svar på frågor hittar ni hos Auctionet
Enkelt och säkert
Att köpa och sälja föremål hos oss på Garpenhus Auktioner sker via vår samarbetspartner Auctionet.com, Europas största plattform för auktioner.
Kostnadsfri värdering
Vi erbjuder kostnadsfri värdering, antigen online, på plats i våra lokaler i Malmö eller kan vi komma hem till er.
Nöjda kunder
Sedan starten 2009 har vi haft 1000-tals nöjda kunder som är återkommande, både de som säljer och de som köper via oss. Ett starkt bevis på vår uppskattade service och kunnande.